Skal manglende rettigheder for studerende med funktionsnedsættelser virkelig have lov til at betyde, at vi falder igennem i uddannelsessystemet?

»Som studerende med funktionsnedsættelse har du ret til den tilpasning, der skal til, for at du kan gennemføre din uddannelse på lige fod med andre studerende.«
Sådan står der skrevet i FN-konventionen af 13. november 2006 om rettigheder for personer med handicap.
Med den viden søgte jeg trygt ind på pædagoguddannelsen – jeg havde jo rettigheder. Men det gik ikke så let.
Jeg er 22 år gammel og født med det sjældne handicap rygmarvsbrok. Jeg er født med et hul i ryggen, som på mit fødselstidspunkt fyldte hele den nederste del af ryggen. De fleste rygmarvsbrok-patienter er kørestolsbrugere livet igennem, men jeg har været så heldig, at jeg kan gå, løbe og hoppe.
Manglende førlighed i benene er dog kun én af mange følger af sygdommen. Følger, som er usynlige for omverdenen, tæller forskellige grader af muskellammelser, manglende styring af blære- og tarmfunktion, nedsat følesans i huden og – den problemstilling, der viste sig at være den værste i forhold til at kunne gennemføre en uddannelse – udtrætning langt ud over det almindelige, samt smerter i hoved og ryg, hvilket fører til daglig brug af smertestillende medicin.
Mit handicap skulle vise sig at få store konsekvenser for mine uddannelsesmuligheder.

Læs her.

LAFS website benytter cookies og andre teknologier til statistik og optimering af indhold. Du kan altid slette cookies fra lafs.dk igen. Via linket nedenfor, kan du læse hvordan.
Hvordan LAFS benytter teknologien, og hvordan du er beskyttet, kan du læse om her.
Forstået